Det viser sig desværre at alt for mange indkøbte skærmbriller IKKE virker optimalt = dårligt arbejdsmiljø/pengene ud af vinduet og negative konsekvenser.
FAKTA Gallup undersøgelse for skærmbrugere:
Besparelser i budgettet ligger ofte på 20-30%. vi tjener os selv hjem.
Vi står på hænder for at yder vores ypperste hver gang og det lønner sig:
Hej, jeg har lige haft en konsultation hos Mette.
Jeg vil gerne sende en tak for god betjening. Mette ydede en meget kompetent vejledning i en dejlig positiv tone. Det kunne næppe gøres bedre.
Jeg deler min oplevelse med mine kolleger og den lokale arbejdsmiljøorganisation.
Venlig hilsen
Franz
Kære Pia,
Efter at vi har samarbejdet en del år, fik jeg mulighed for at få foretaget (endnu) en synstest ved mit skrivebord; og blev endnu en gang bekræftet i, at dette koncept giver super god mening – både
Og Pia, stor ros til Mette for hendes tilgang undervejs i synsprøven. Jeg følte mig godt håndteret og var tryg undervejs i processen; også selvom min forfængelighed blev udfordret undervejs.
Tak for en god oplevelse og service. Dette bekræfter mig i, at vores samarbejde på ingen vis skal stoppe.
God dag til jer begge!
Med venlig hilsen / Best regards,
Christoffer
I denne video vil du høre om piskesmæld og hjernerystelser, og hvordan det kan påvirke dit syn og behov for skærmbriller.
Gudskelov er det ikke mange mennesker, der oplever at blive udsat for denne problematik. Men dem, der bliver ramt af piskesmæld eller hjernerystelse, vil typisk opleve en masse følgevirkninger, som har nogle temmelig store konsekvenser. Ikke alene for medarbejderen, men bestemt også for virksomheden.
Når vi får en hjernerystelse eller et piskesmæld, så kan det forklares bedst på den måde, at der er nogle stik der bliver hevet ud i hjernen rent synsmæssigt, og de bliver så sat forkert i igen, og så er der udu i systemet. Den måde vi oplever det på er, at vi socialt har svært ved at fungere, vi kan ikke kigge på andre mennesker, vi kan ikke se fjernsyn, vi kan ikke arbejde ved en computerskærm, vi får hovedpine, vi får kvalme, og kan kun i meget korte frekvenser lave de ting vi egentlig gerne vil kunne i en normal og velfungerende hverdag. De fleste bliver sluppet fra sygehuset, og havner lidt i et vakuum, hvor de arbejder en lille smule, men de oplever, at de ikke kan finde tilbage til deres gamle jeg.
I den forbindelse besøger vi medarbejdere rundt omkring på virksomheder, hvor vi screener for den her oplevelse medarbejderen kan have; at stikkene er sat forkert ind i tavlen. Det vil sige, vi kan med andre ord gå ud og finde ud af, er der noget, der kan få medarbejderen tilbage til sit gamle jeg igen. Det vi taler om er med et fint ord neurooptometri. Det vil sige, hvad kan vi gøre for at få stikkene sat tilbage korrekt igen, så vi synsmæssigt kommer tilbage til der hvor vi var. Et langt stykke hen af vejen kan det her speciale, som hedder neurooptometri, hjælpe med at få synstrænet dig tilbage til udgangspunktet. Det kræver en indsats, det er ligesom at genoptræne et nyopereret knæ, eller en opereret skulder, men det er bestemt ikke en umulig opgave. Vi har hjulpet flere tilbage til job, og flere tilbage til deres gamle jeg.
I denne video vil vi gerne fortælle lidt om forskellen på private/almindelige briller og på skærmbriller.
Et af de hyppigste spørgsmål vi får, når vi står ude hos en kunde er: Jeg har jo briller, hvad er årsagen til, at det bare ikke fungerer for mig, briller er vel briller?
Det er desværre ikke helt rigtigt. Briller er meget forskellige, og dækker forskellige behov. Når vi får et brillebehov, så kan det enten være i de unge år, hvor vi pludselige ikke kan se nummerpladen når vi tager kørekort, og vi sidder med hovedet helt oppe i forruden , og her der skal vi så have et par briller til at køre bil, og se fjernsyn med. I de unge år vil disse briller også fungere, både når vi sidder ved en computer, med en iPad, ser på vores telefon eller hvilken skærm det nu måtte være. Brillen dækker simpelthen alle behov som en allround brille.
Når vi runder de 40-45 år, så er det sådan, at vi har vores private briller, der måske er med noget glidende overgang, så når vi kigger ligefrem, så kan vi se når vi kører bil, og når vi kigger ned, så kan vi se med læsefeltet, der er i bunden af brillen. Men problemet er, at når vi har nået denne alder, kan vi ikke længere bruge disse briller, når vi sætter os ved skærmen. EU har lavet en lovgivning, der dikterer, at så skal vi have skærmbriller.
Skærmbriller er designet anderledes end vores private briller. De er nemlig designet således, at det felt i vores almindelige briller, som vi bruger når vi kigger langt, det bliver designet, så vi kan kigge hen på skærmen med det. Det vil sige, hvis vi prøvede at køre bil med sådan en brille, så kan vi se cirka ud til køleren og ikke længere, hvilket naturligvis ikke vil være helt forsvarligt.
Så når vi kommer til det punkt med vores briller med glidende overgang, at vi sætter os med hovedet bukket bagover, og kigger igennem læsefeltet, når vi gerne vil se, hvad der står på vores computerskærm, så skal vi have designet et par briller, så læsefeltet dækker hele brillen, så vi kan sidde genefrit og arbejde ved computeren uden at få ondt i nakken.
I forbindelse med disse problematikker er der kommet en bekendtgørelse, der gør, at vi som arbejdstagere er friholdt for udgift, når vi skal sidde og arbejde ved computerskærmen, og vel at mærke har behov for en specialdesignet brille, som kun fungerer, når vi sidder der, og vi skifter når vi forlader arbejdspladsen til vores private briller. Altså et specialhjælpemiddel for en computerskærm.
Udgifter i en kommune på udlevering af skærmbriller.
Arbejdsmiljøloven pålægger arbejdsgivere at stille hjælpemidler til rådighed for medarbejdere, der har synskrævende arbejde, herunder skærmarbejde. Det er en rigtig god ordning, idet medarbejdere der kan se klart, ikke er tilbøjelig til at lave så mange fejl. Samtidig kan synsbesvær medføre nakke/skulderspænding, hovedpine og andre fortrædeligheder, der i værste fald medføre nedsat livskvalitet og fravær.
I disse sparer tider, undersøgte jeg så, hvor store udgifter vi i kommunen havde på udlevering af skærmbriller. Jeg fik oplyst at kommunes udgifter til briller det første halvår udgjorde kr. 147.585,00, hvilket i runde tal, må anslås til at udgøre en årlig udgift på knap kr. 300.000. Herfra skal trækkes et anslået beløb på omkring kr. 25.000,00 til de forsikringsskader, på private briller, som kommunen selv skulle dække, da vi jo er selvforsikrende. Det betyder at vi alene til skærmbriller i anvendte mindst kr. 250.000,00
En kvart million kroner er rigtig mange penge. Derfor kan man med rette spørge, om kommunen, som arbejdsgiver, får den ønskede effekt af denne store udgift? For at finde ud af dette, indledte vi derfor et samarbejde med det private konsulentfirma FAIR Erhvervsoptik.
Proceduren til at få udleveret skærmbriller i kommunen, blev samtidig ændret.
Når man i dag ønsker at få udleveret skærmbriller, aftales dette, som tidligere, med den nærmeste leder og rekvirere FAIR Erhvervsoptik. derefter sender man en mail til sikkerhedslederen.
Med denne ordning sikre vi, at den enkelte medarbejder bliver behandlet individuelt, og kommunen som arbejdsgiver, sikre samtidig at medarbejderen får den optimale rådgivning, og et produkt, der ikke bare havner nede i en tilfældig skuffe, fordi problemet alligevel ikke kunne løses med skærmbriller.
Denne ordning har mange fordele, og kun få ulemper.
Nogle af de medarbejdere der har ønsket skærmbiller er blevet afvist, idet de ikke havde behov for skærmbriller, men der var andre faktorer der gjorde sig gældende.
De optikere der fremstiller og udleverer skærmbriller, udleverer nu ikke længere de dyreste skærmbriller de kan finde, men holder sig til den rekvisition der bliver udarbejdet, og som de medbringer fra FAIR Erhvervsoptik.
Når jeg efterfølgende har talt med dem der har fået skærmbriller, og dem der er blevet afvist, har alle udtrykt stor tilfredshed, fordi de har fået nogle gode råd og en god vejledning som har været relevant for dem og deres syn.
Her er så lidt tal:
Det har kostet kommunen kr. 12.476,50 at anvende FAIR Erhvervsoptik. Hvis tendensen fortsætter sådan året ud, vil kommunen, i runde tal have sparet kr. 200.000,00 inklusive honorar og kørsel til FAIR Erhvervsoptik, det er da også en slags penge.
Når vi samarbejder med en arbejdsgiver om at sikre effektive skærmbriller og løsninger til medarbejderne, sker det sædvanligvis i 7 trin:
1. Kontakt booking@fairerhvervsoptik.dk
2. Identifikation af virksomhedens behov
3. Strategi og arbejdsgang
4. Samarbejdsaftale
5. Køreplan
6. Uvildig rådgivning til virksomhedens ansatte
7. Rapport til virksomheden efter besøg.
1. Kontakt os
Ønsker du at høre mere om besparelser og optimering af arbejdsmiljøet på skærmbrilleområdet, så kontakt os. Vi står til rådighed med materiale og et uforpligtende præsentationsmøde.
2.-3. Identifikation af virksomhedens behov, strategi og arbejdsgang Med udgangspunkt i jeres behov lægger vi en strategi for den optimale arbejdsgang. Vi klarlægger bl.a.:
3. Samarbejdsaftale
Samarbejdsaftalen imellem virksomhed og FAIR erhvervsoptik indgås. Når virksomheden har en samarbejdsaftale, kan I benytte os ved tvivlsspørgsmål og få løbende vejledning om markeds bedste priser på skærmbriller.
4. Køreplan
Medarbejderne informeres om forløbet på virksomhedens intranet, personalehåndbog eller nyhedsbrev.Vi foretager bookningerne direkte med den enkelte medarbejder uden merudgift for virksomheden. Efter en uvildig gennemgang udsender vi en elektronisk rapport til virksomhedens kontaktperson.
5. Uvildig rådgivning til virksomhedens ansatte
Ved besøg vil vi rådgive jeres medarbejdere og sørge for:
1. Tilretning af arbejdspladsens grundergonomi.
2. Opmåling af de vigtige synsafstande, der danner grundlag for at beregne skærmbrillens styrke.
3. Screening af synet via en online synstest.
4. Vurdering af behov for skærmbrille eller privatbrille.
5. Vurdering af pladsbelysning, inkl. måling af eksisterende lysforhold.
6. Udfærdigelse af rekvisition, med accept af eller afslag på skærmbriller.
7. Valg af glastype og pris ved behov for skærmbrille.
6. Rapport til virksomheden efter besøg
Efter hvert besøg på jeres arbejdsplads udfærdiger vi en rapport, som mailes til kontaktperson og medarbejder. Herved har virksomheden altid styr på, hvilke medarbejdere der har haft besøg, og hvor mange der er berettiget til og har gavn af skærmbriller.
I ønsker overblik over økonomi og effekten af jeres udgifter til skærmbriller.
Vi er erfarne, uvildige erhvervsoptikere, der rådgiver og vejleder ved den enkeltes arbejdsplads:
Hjælper det med skærmbriller, er belysningen tilstrækkelig, sidder du korrekt, så du ikke får gener, er arbejdsgange og rutiner hensigtsmæssige? Disse ting kan optikeren ikke se nede fra butikken. Derfor kommer vi og besøger virksomhedens medarbejdere.
Hvor ofte besøger vi jer?
Er I en virksomhed med få anmodninger om skærmbriller, er et fast besøg af vores konsulenter hver 6. eller 12. måned sikkert tilstrækkeligt. Er I mange medarbejdere i virksomheden, eller har I ofte forespørgsler om skærmbriller, er det også muligt at kontakte os løbende.
Så snart en eller flere medarbejdere har mistanke om, at de har behov for skærmbriller, kontakter I os med henblik på et besøg. Vi kommer derpå ud til jer og foretager de nødvendige målinger. Efter hvert besøg modtager I en rapport med vores konklusion.
Hvis den geografiske afstand mellem os og jer er stor
Vi kan godt hjælpe jeres medarbejdere med skærmbriller, selv om afstanden mellem os og jer er lang. Opmåling til skærmbriller kan bl.a. ske ved hjælp af vores veldokumenterede online synstest.
Derudover vejleder vi gerne over telefonen, ligesom vi har billedmateriale, som kan hjælpe jeres medarbejdere til at indrette en effektiv og velfungerende arbejdsplads
Efter 36 år i optikbranchen har jeg hørt og lyttet på en masse om optik og rådgivning. Jeg syntes der manglede noget.
FAIR Erhvervsoptik startede med en ide for 15 år siden. Mange virksomheder jeg var i dialog med, ønskede at få en uvildig rådgivning på skærmbrilleområdet.
En rådgivning, hvor det ikke var optikeren i butikken der lever af at sælge, der også rådgav om der skulle sælges. Der er en interessekonflikt når den der skal levere skærmbrillen får profitten og den der skal have den ikke selv skal betale.
Der var mange spørgsmål:
Kan jeg regne med at en sælgende optiker rådgiver uden salgsinteresser? De er der jo for at sælge og er ofte på provision.
Hvorfor får alle mine medarbejdere skærmbriller, uanset om det re reelt?
Hvor meget skal skærmbriller koste, og skal jeg bare give ekstra når jeg bliver ringet op fra en optiker butik?
Hvornår er det nødvendigt at skifte dem ud? Er der regler for hvor ofte og hvad der sker når en brille går i stykker?
Virker de briller vi får lavet? Alt for mange får skærmbriller men ender med ikke at bruge den eller får gener som ondt i nakken og hovedpine.
Alle disse spørgsmål og mange flere ønskede jeg at besvarer, uden salgsinteresser og startede FAIR Erhvervsoptik.
I dag rådgiver vi en lang række private virksomheder og offentlige arbejdspladser. Som lille nystartet virksomhed er det altid spændende om en u afprøvet ide holder. Det er et spring at sige et godt job op, og kaste sig ud i noget u afprøvet.
I dag er vi 6 dygtige erhvervsoptikere, der brænder for at få løst problemerne ved skærmarbejde og holde styr på lovgivningen omkring hvornår virksomheden skal betale for skærmbriller.
Det gik heldigvis godt det hele. Vi er alle stærkt engageret i at få medarbejderne vi besøger til at fungere genefrit og optimalt, samt sikre at virksomhederne udelukkende betaler for briller når de skal jf. bekendtgørelsen. Når vores virksomheder har en genefri medarbejder, mindskes sygedage og effektiviteten er i top.
Derfor ser vi på arbejdspladsen som helhed og har igennem årene lyttet til vores gode kunders råd og ønsker. Kommer alt for mange faggrupper ind over skaber det ofte forvirring. Kender i det med at skærmen hæves der kommer en bunke papir/bog ind under. Så virker brillen ikke og nakken udfordres. Så kommer vi som synsergonomer og siger skærmen skal sænkes. FORVIRRING. Der skal lyttes INDEN en arbejdsplads ændres og informeres korrekt. Og synet styrer vores adfærd. Vi er IKKE beregnet til at læse tæt på mens øjnene kigger lige frem. Så skulle vi jo holde bogen oppe i luften, og det er vi ikke anatomisk designet til.
Vi fortsætter ufortrødent og er sikker på vi kan byde velkommen til flere engagerede medarbejdere og nye kunder i fremtiden. Og selvfølgelig alle de mange virksomheder der ønsker sidste nye viden om syn/skærmbriller/gener ved skærmarbejde og løsninger.
Tak til alle vores trofaste kunder der har set lyset og højnet arbejdsmiljøet på en økonomisk effektiv måde.
I har to muligheder:
1. Lad brillebutikken, der lever af at sælge, vurderer om der skal sælges en brille. Ofte uden korrekt opmåling. Dvs. vi bygger ”huset på et uholdbart fundament”.
2. Eller lade FAIR Erhvervsoptik som uvildig, vurderer om der i virkeligheden er behov for en skærmbrille, samt sikre en korrekt opmåling, der er hele fundamentet til at bygge en velfungerende skærmbrille på.
Vi sparer mange virksomheder for unødige og overflødige udgifter til briller.
Briller som Jeres virksomhed i virkeligheden aldrig skulle have betalt for og som ofte havner i en skuffe da de ikke virker optimalt. Det er arbejdsmiljøkroner ud ad vinduet.
Derudover sikre vi, at de briller der skal leveres, vil fungere de næste 3-4 år.
Det er kort sagt for dyrt ikke at benytte os.
WIN / WIN.
Vi er uvildige og forvalter skærmbrille-bekendtgørelsen for mange firmaer, institutioner og kommuner. Vi er IKKE sælgere.
Den udgift der er forbundet ved at få arbejdsplads og skærmbrillebehov vurderet samt opmålt korrekt, er hentet hjem ved de sparede udgifter til skærmbriller, og lavere gennemsnitspriser.
Besparelser i budgettet ligger på 20-30% i gennemsnit.
Det vigtigste af alt: Vores medarbejdere er den vigtigste ressource vi har.
Medarbejderen vil falde frem, kippe nakke og dermed få gener. Det koster op til 10% på effektiviteten.
Fordi det er svært at kæde en ondt i nakken eller de andre gener sammen med synsfunktionen. Det kræver vores specialviden. Brillen er ny, så det er jo ikke den, siger dem vi besøger. Men der tager mange fejl. En del mikro gener, lever vi med, uden at gøre andet end at tage en pille når det dukker op. Vi vil hellere dele viden og lade pillerne ligge i skuffen. En del har klaget over brillerne, ikke til lederen, men til butikken, uden resultat.
Da vi besøger ca. 8000 arbejdspladser, har vi Danmarks største arkiv at trække statistikker på.
Vores arbejde består i at vurdere om en brille skal betales af virksomheden jævnfør arbejdstilsynets bekendtgørelse 1108 / D 2.3 samt sikre det i betaler for vil virke optimalt. (sidstnævnte er under reformering). I bekendtgørelsen er defineret forskellen imellem private og firmabetalte briller. I kan ikke vurdere denne opdeling.
Vi sælger ikke briller – udelukkende rådgivning, derfor er der penge at spare på skærmbrillekontoen ved et samarbejde med os. Vi sikre samtidig at brillerne vil virke og gene fri medarbejdere yder langt mere. Fine borde og stole er ikke nok.
Vore vigtigste arbejdsopgaver:
Den udgift der er forbundet ved at få en arbejdsplads vurderet, er tjent hjem ved de sparede udgifter til skærmbriller. Besparelsen ligger på 20 – 30%.
Ved at en arbejdsplads bliver gennemgået før skærmbrillerne bliver lavet, sikre vi skærmbrillerne fungerer korrekt ved arbejdspladsen. Skal det være nemt og uden viden om tingene virker, eller skal dit arbejdsmiljø virke?:
Jeg hører alt for ofte: ”Ingen klager over gener, så alt må være i orden”. Er alt i orden når man ikke taler om problematikkerne der i dag er videnskabeligt dokumenteret. Det er at tale imod fakta og viden og det koster.
Jeg ville ønske vi i Danmark ikke sidder i møder i timevis for at beslutte selv små ting som at sikre dette skærmbrille og synsergonomi område. At vi i Danmark ikke altid har så travlt at selv gode ideer baseret på fakta ikke forkastes fordi hverdagen er så travl…..
I Danmark brøster vi os af AMG og at vi vil det gode arbejdsmiljø, men det halter og vi ser flere problemer i dag end for 20 år siden.
SÅ: FOKUS på gener ved skærmarbejde. Tag en dialog, i stedet for en pille.
FAIR erhvervsoptik, er specialister i at få identificeret og finde løsninger på de udfordringer vi sidder med ved skærmarbejde. Dette kaldes synsergonomi.
Gene profiler:
Mange lever med disse små eller større gener, uden at kunne adressere hvad der er årsagen. Hvornår hjælper skærmbriller og kan de alene løse generne? Kan ikke-korrekt indstillet pc-arbejdsplads, stol, bord og lys forårsage samme typiske gener?
Ja tingene hænger sammen og bør vurderes individuelt, for at nå målet: gene frihed ved skærmen.
Løsning:
En gennemgang med FAIR Erhvervsoptik af grundergonomi, belysning, variation, screening af synet, opmåling til skærmbriller giver nyttig viden om løsninger der ikke involverer smertestillende midler og tager kun 30 minutter.
Synet bestemmer og dikterer hverdagen.
Business Cases:
Når vi kommer under lup økonomisk, viser det sig at det samlede resultat ved at benytte FAIR Erhvervsoptik ofte er kr. 0,- Det skyldes at 20-40% der tror de har brug for skærmbriller ikke har behovet. Generne kommer af noget andet og det skal findes.
Via besparelserne på unødige skærmbriller, flyttes pengene over på et godt fundament, nemlig individuel synsergonomisk gennemgang. Regner vi den lidt svære faktor trivsel og effektivitet med, kan vi se på roserne vi får at der er en markant forbedring. Det er store summer vi taler om når effektiviteten stiger. Er bogstaverne for små vil effektiviteten falde 10%. Regn lidt på det.
Business case dansk firma og arbejdsgang når området behandles af os:
Vi har i alt besøgt 56 medarbejdere.
3 af dem fik én styrke briller (de er meget billige) svarende til ca. 6%
19 fik afslag på skærmbriller svarende til 34%
34 fik ja til skærmbriller svarende til 60%
De besparede briller viser sig at betale langt størstedelen af udgiften til os. Hver brille hos leverandør koster ca. 2200. De 19 briller udgør derved en pris på 41800.
Herudover vil I meget sjældent se de levere én styrke, da de er meget billige. Det er jo et salgsled.
Vi har kostet ca. 28000 for de besøg vi har lavet hos jer jf. vores regnskabssystem.
I har altså en fortjeneste på 13800 ved at have os til at besøge 56 mennesker og lave grundergonomi, lys samt opmåle og vurdere skærmbrillebehov. Herudover tage klagesager og spørgsmål når jeres medarbejdere har haft problemer med de leverede produkter.
Det næste er så, virker de briller I får leveret?
Vi har haft en del klager over de leverede briller fra XXXX . I sidste uge vendte vi det på vores afdelingsmøde og efter næste besøg ville jeg gøre status og tage kontakt med XXX og drøfte en løsning. Ellers er det arbejdsmiljø penge lige ud af vinduet. Problematikken har gjort at en anden stor virksomhed har bestilt en tilfredshedsundersøgelse af ny leverede briller.
30% var “utilfredse” eller “meget utilfredse” med de ny skærmbriller. Min tanke var at foreslå kontaktpersonen en undersøgelse magen til og første gang uden udgift for Jer.
Og set i lyset af at synet er det vigtigste og afgørende element ved pc-arbejde OG at opmålingen/tilretningen er hele fundamentet for en god brille, er det et farligt sted at sparer.
Det giver ofte bagslag i form af gener, hovedpiner, træthed og ineffektivitet, sygedage.
Samspil i ergonomi, lys og synet er alfa og omega for at medarbejderen vil fungere og yde.
Kvartals, halvårlig eller årlig gennemgang, hold arbejdsmiljøet ved lige:
Alle virksomheder er forskellige. Nogle har flere hundrede medarbejdere, andre kun ganske få. ALLE har ret til en genefri hverdag og dermed et godt privatliv når vi kommer hjem med overskud til familien.
Derfor kan du hos FAIR Erhvervsoptik få løsninger som passer ind i din virksomhed.
Vi kommer på synsergonomisk besøg enten ad hok, når medarbejderne skriver til os. Vi samler sammen.
I kan vælge at få en ”nu er det tid til synsergonomisk gennemgangs” hilsen en gang i kvartalet, hver 6 måned eller hvordan det passer jer.
Skulle der være udfordringer med nakke, skuldre, tørre øjne, briller der ikke virker, spørgsmål til blænding og belysning, så kommer vi på besøg. Er der ikke tilmeldinger får I blot en hilsen perioden efter.
Som alt andet skal der holdes fast i en kontinuerlig proces. Alt for mange ofre en stor ergonomi gennemgang af alle kontorpladser. Når den er slut er pengene brugt og en del vil rykke deres ting retur. Penge ud af vinduet.
Årsagen til at ergonomirådene ikke kan overholdes skyldes synet. Kan vi ikke se vil vi rykke tingene retur. Derfor bør en ergonomi og syns gennemgang kædes sammen = synsergonomi.
Her får medarbejderne forståelsen for gene profiler, de kan selv agere når de har viden, før det går galt. Og forstå hvorfor vi i dag med skiftende arbejdspladser altid skal tilrette arbejdsstationen før vi går i gang. Brillen er IKKE fleksibel, det er kroppen og det giver gener.
Låste og statiske siddestillinger, som vil opstå, når vi arbejder, forstærkes af forkert synsergonomisk tilretning af arbejdspladsen og forkerte briller.
Så start med synet der er den afgørende faktor. Få korrekt opmåling og se hvor tingene bare fungere.
Få valuta for dine arbejdsmiljøkroner:
Tak for din interesse for arbejdsmiljøet på skærmbriller, synsområdet og styring af økonomien.
Vi arbejder helt uvildigt uden salgsinteresser
Hvordan ved I om medarbejderne er glade for skærmbrillerne, og er det den rigtige pris de leveres til?
Hvordan tjekker medarbejderne at brillen er optimal?
Får I fuld valuta for skærmbrilleudgiften, eller er har I ikke fakta, men kun en mavefornemmelse på dette område?
Tag hånd om det vigtigste vi har: Synet på uvildig og helhedsorienteret måde via os.
20% af dem vi besøger der beder om skærmbriller, har ikke behov og får begrundet afslag af os.
Problemet i branchen er at den der sælger brillen får profitten, og den der skal have brillen ikke selv skal betale. Se JP artiklen der er vedhæftet.
Øjnene styrer vores sidde adfærd og er dermed årsag til mange slitage gener og sygedage.
Hvis arbejdspladsen ikke opmåles OG tilrettes inden brillen laves, er der ingen garantier for brillen vil virke optimalt.
Vi tager hånd om den helhedsorienterede gennemgang af grundergonomi og syn samt lys, UDEN salgsinteresser og uden administrative byrder for Jer.
I følge aftale med Dorthe fremsendes materiale på:
Vi besøger ca. 7000 arbejdspladser om året og vil meget gerne hjælpe Jer også.
Har du lyst til et uforpligtende møde eller telefonmøde for yderligere information?
Kig gerne forbi vores hjemmeside: www.fairerhvervsoptik.dk
Hvad betyder opmåling af arbejdspladsen:
Vi har har haft fornøjelsen af at tale om dette igennem 15 år, uvildige og helhedsorienterede gennemgange. Måles 60 cm til skærmen, men der var 80 så vil man falde frem mod skærmen med cirka 20 cm. Det giver et træk på cirka 12 kilo i nakken. Hele dagen.
Der er et par ting der er vigtige for at nå målet når en medarbejder beder om skærmbriller:
Afstande og styrker hænger sammen. Laves en brille til 60 cm., men synet skal arbejde på skærmen i 80 cm., så falder kroppen frem.
Det giver slitage og ineffektivitet.
Alt for mange briller virker ikke optimalt, da opmåling af arbejdspladsen forinden, er mangelfuld eller ikke tilpasset den enkeltes synsmæssige formåen.
Vi er helt uvildige erhvervsoptikere.
Vi besparer unødige briller væk og sikre dem der skal laves, vil virke.
Vi besøger ca. 8000 arbejdspladser om året og får mange roser for at skabe et godt arbejdsmiljø uden at I betaler mere.
Det skyldes besparelserne på gennemsnitspris og antal leverede briller.
Jeg håber du finder informationerne interessante og jeg vil følge op indenfor et par uger.
Trivsel og økonomi:
Tak for din interesse i trivsel og økonomi.
Ved at benytte en uvildig og helhedsorienteret gennemgang, får I afdækket mange af de gener man har som pc arbejdende. Ofte relateres generne ikke til synet, men synet er bestemmende for hvordan vi sidder:
Falder frem eller kipper med nakken.
Lidt tanker:
Hvor mange medarbejdere lider af hovedpine?
Hvor mange har tørre øjne og falder frem mod skærmen?
Hvor mange har ondt i nakken?
Hvor mange skærmbriller virker optimalt?
Er det så briller der skal til, eller noget helt andet.
200.000 danskere har hovedpine dagligt; hver 10 flere gange om ugen.
Der bliver solgt alt for mange unødige ”skærmbriller” som havner i skuffen.
Udleverer I en rekvisition og så må medarbejderen selv stå for opmålingen af arbejdspladsen?
Uden en grundig tilretning og opmåling kan man som optiker ikke lave et par ordentlige skærmbriller.
Der gættes på vigtige faktorer og det afføder gener for medarbejderen.
Vi kan sammenligne det med at købe sko uden at kende størrelsen.
Vi sælger ikke noget som helst andet end viden, men besparer unødige briller væk og sikre den korrekte løsning til den korrekte pris.
Derfor besparer vi en lang række firmaer for penge og sikre et genefrit arbejdsmiljø, ved at henlede tanken på eget ansvar for variation og en god brille løsning, NÅR det giver mening.
Jeg håber du vil have yderligere informationer, jeg kommer gerne forbi Jer.