Mere viden om

Regler for skærmbriller

Hvis medarbejderne har brug for skærmbriller, er det virksomheden der skal betale udgifterne. Behovet for skærmbriller kan blive afklaret med en synstest. Her kan du læse mere om regler for skærmbriller på arbejdspladsen.

Skal arbejdsgiveren betale skærmbriller?

Som udgangspunkt er det korte svar ja. Når medarbejderen har behov for skærmbriller for at kunne udføre sit arbejde, skal arbejdsgiveren betale for brillerne ifølge de gældende regler for skærmbriller. Til gengæld siger reglerne for skærmbriller også, at skærmbrillerne er en del af virksomhedens ejendom, og at medarbejderen dermed ikke kan forlange at få brillerne med, når vedkommende en dag forlader arbejdspladsen.

Ifølge Arbejdstilsynets bekendtgørelse (1108 og D 2,3) for regler og lov om skærmbriller, skal arbejdsgiveren betale for en standard skærmbrille. Medarbejderen kan så vælge at betale differencen, hvis han eller hun eksempelvis ønsker et dyrere stel, der kan hæve prisen.

Kontakt os for uvildig rådgivning

Ring på tlf.: 7020 3206. Så hjælper vi dig gerne på vej til et bedre arbejdsmiljø.

Regler for skærmbriller – bestil jævnlige tjek

Ifølge den gældende lov om skærmbriller har medarbejdere med computerarbejde ret til jævnlige tjek af behovet for skærmbriller. Bestil eksempelvis synstest inden opstarten af skærmarbejdet og derefter med jævne mellemrum. Hvor ofte det er, må være op til fortolkning.

Som arbejdsgiver kan det godt betale sig at være opmærksom på de gældende regler for skærmbriller, da brillerne kan gøre en stor forskel for medarbejdernes trivsel ved skærmen. Et behov for skærmbriller kan eksempelvis komme til udtryk ved tilbagevendende hovedpine eller ømhed i nakke eller ryg. Det er alt sammen symptomer, der gør medarbejderen mindre effektiv og i værste fald kan medføre sygemeldinger.

Regler for skærmbriller vs. privatbriller

Virksomheden skal ikke betale for skærmbriller til medarbejderen, hvis synstesten viser, at medarbejderens egne briller eller kontaktlinser kan benyttes til skærmarbejdet, uden det giver gener.

Sådan gør du for at overholde loven om skærmbriller

Step 1

Start med at kontakte en uvildig optiker, hvis du er i tvivl om, hvorvidt nogle af dine medarbejdere har behov for skærmbriller. Hos Fair erhvervsoptik er vi ikke sendt ud på vegne af en brillebutik, og vi har derfor ikke nogen salgsinteresse.

Step 2

Vi gennemgår jeres skærmarbejdspladser, mens medarbejderne får foretaget en screening af synet via en synstest. Ud fra objektive kriterier vurderer vi behovet for skærmbriller. Faktisk sparer vi mange virksomheder for udgifterne til skærmbriller, forbi problemet skyldes dårligt lys eller uhensigtsmæssige arbejdsstillinger, som vi så hjælper med i stedet.

Step 3

Efter besøget modtager virksomheden en rapport med vores screeningsresultater og vurdering af, hvilke medarbejdere der har behov for skærmbriller eller privatbriller. Alt efter hvor mange medarbejdere, der er i virksomheden, er det muligt at få os ud på faste besøg én eller flere gange årligt til tjek af syn og forbedring af arbejdsstillinger. Medarbejderne kan også selv bestille tid – nemt og enkelt.

Hvordan kommer du i gang?

Sådan arbejder vi

1. Kontakt os

Ønsker du at høre mere om besparelser og optimering af arbejdsmiljøet på skærmbrilleområdet, så kontakt os. Vi står til rådighed med materiale og et uforpligtende præsentationsmøde.

2.-3. Identifikation af virksomhedens behov, strategi og arbejdsgang. Med udgangspunkt i jeres behov lægger vi en strategi for den optimale arbejdsgang. Vi klarlægger bl.a.:

  • Hvem er virksomhedens kontaktperson til os?
  • Hvordan skal flowet være, og har virksomheden specifikke ønsker til arbejdsgangen?
  • Hvor ofte ønskes besøg af vores uvildige konsulenter?
  • Hvem skal være leverandør af skærmbriller?

Vi hjælper med en effektiv og nem administrativ procedure for virksomheden fra start til slut.

3. Samarbejdsaftale

Samarbejdsaftalen mellem virksomhed og Fair erhvervsoptik indgås. Når virksomheden har en samarbejdsaftale, kan I benytte os ved tvivlsspørgsmål og få løbende vejledning om markedets bedste priser på skærmbriller.

4. Køreplan

Medarbejderne informeres om forløbet på virksomhedens intranet, personalehåndbog eller nyhedsbrev. Vi foretager bookningerne direkte med den enkelte medarbejder uden merudgift for virksomheden. Efter en uvildig gennemgang udsender vi en elektronisk rapport til virksomhedens kontaktperson.

5. Uvildig rådgivning til virksomhedens ansatte

Ved besøg vil vi rådgive jeres medarbejdere og sørge for:

1. Tilretning af arbejdspladsens grundergonomi.

2. Opmåling af de vigtige synsafstande, der danner grundlag for at beregne skærmbrillens styrke.

3. Screening af synet via en online synstest.

4. Vurdering af behov for skærmbrille eller privatbrille.

5. Vurdering af pladsbelysning, inkl. måling af eksisterende lysforhold.

6. Udfærdigelse af rekvisition, med accept af eller afslag på skærmbriller.

7. Valg af glastype og pris ved behov for skærmbrille.

6. Rapport til virksomheden efter besøg

Efter hvert besøg på jeres arbejdsplads udfærdiger vi en rapport, som mailes til kontaktperson og medarbejder. Herved har virksomheden altid styr på, hvilke medarbejdere der har haft besøg, og hvor mange der er berettiget til og har gavn af skærmbriller.

Ønsker du et møde med os?

Vi kommer gerne forbi din arbejdsplads og laver fysiske opmålninger samt faglig rådgivning, så jeres hverdag kan blive genefri.
Kontakt Fair erhvervsoptik for en uvildig opmålning på tlf.: 70 203 206.

Kontakt os på 7020 3206